سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرجع آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

اثبات کار چیست؟

    نظر

 

اثبات کار (PoW) مفهومی است که از قبل وجود داشته است. ، ایده PoW برای اولین بار توسط Dwork و Naor در سال 1993 ارائه شد. آنها ایده استفاده از اثبات کار را برای مقابله با هرزنامه ایمیل(spam) مطرح کردند. طبق پیشنهاد آنها ، ارسال کننده ایمیل باید یک معمای ریاضی پرمصرف را حل کرده و راه حل آن را در ایمیل به عنوان اثبات انجام کار ، ارائه دهد. گیرنده ایمیل فقط در صورت تأیید راه حل ، ایمیل را می پذیرد. در محیط بلاکچین ، مفهوم مشابهی اتخاذ شده است.

 

 

 

 

 

 

پس از آن ناکاموتو مدل اولیه اثبات کار (PoW) را ارائه داد. که به طور گسترده ای در ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت. pow یکی از روش های رایج اعتبار سنجی برای تأیید معاملات در بلاکچین است.


بیشتر بخوانید :   اثبات سهام چیست؟

 

اثبات کار چگونه انجام می شود؟

در پروتکل اجماع PoW ، ماینر یک معمای رمزنگاری پیچیده را حل می کند تا فرصتی برای پیوست بلوک بعدی به بلاکچین و کسب پاداش کار انجام شده و انرژی مصرف شده داشته باشد. هر گره باید ثابت کند که کار کافی را برای ایجاد فرصتی برای پیوستن بلوک بعدی به زنجیره بلوک انجام داده است. بنابراین ، این مدل Proof-of-Work نامیده می شود.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت فکت کوینز مراجعه نمایید.


مدل مرجع بلاکچین

    نظر

 

منظور از مدل مرجع بلاکچین بررسی معماری و فناوری های تشکیل آن است.گرچه بلاکچین تأثیرات قابل توجهی در زمینه رمزارزها ،مالی و حتی فعالیت های اقتصادی-اجتماعی گذاشته است ، اما این یک فناوری جدید نیست.

 


 بلاکچین را می توان نوآوری جمعی دانست که گروهی از فناوری های موجود در زمینه رمزنگاری ، اقتصاد و علوم رایانه را با هم ترکیب می کند.

 

در ادامه به بررسی مدل مرجع شش لایه برای توصیف و استاندارد سازی معماری و اجزای اصلی سیستم های بلاکچین می پردازیم. در مورد تکنیک های کلیدی در هر لایه بحث خواهیم کرد.

همانند مدل مرجع OSI (open system interconnection reference model) در اینترنت،یک سیستم بلاکچین می تواند به شش لایه تقسیم شود که در شکل نشان داده شده است.

 

مدل مرجع بلاکچین

 

 

لایه داده (Data Layer):

این لایه تکنیک های  برای دستکاری انواع داده های جمع آوری شده از فضای سایبری ، فیزیکی و اجتماعی را فراهم می کند. این داده ها به صورت زنجیروار بسته بندی می شوند و در تمام گره های کامل (full node) شبکه بلاکچین با استفاده از ساختار داده های درختان مرکل که به صورت نامتقارن رمزگذاری و هش شده و دارای برچسب زمان (timestamp) هستند، ذخیره می شوند.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت فکت کوینز مراجعه نمایید.


الگوریتم اجماع چیست؟

 

 

 

الگوریتم اجماع در بلاکچین به شبکه اجازه می دهد تا روی یک نسخه واحد از اطلاعات به توافق برسند.

 


بلاکچین یک شرکت نیست و یک برنامه هم نیست ، بلکه روشی کاملاً جدید برای ثبت اطلاعات در اینترنت است.

 

از این فناوری می توان برای توسعه برنامه های بلاکچین ، مانند شبکه های اجتماعی ، پیام رسان ها ، بازی ها ، مبادلات ، سیستم عامل های ذخیره سازی ، سیستم های رأی گیری ، بازارهای پیش بینی ، فروشگاه های آنلاین و موارد دیگر استفاده کرد. از این لحاظ ، بلاک چین شباهت به اینترنت دارد . به همین دلیل برخی آن را “اینترنت 3.0” لقب داده اند.

چرا اجماع ضروری است؟

اطلاعات ثبت شده در زنجیره بلوک می تواند به هر شکلی باشد . اعم از انتقال پول ، مالکیت ، معامله ، هویت شخص ، توافق بین دو طرف یا حتی میزان برق مصرفی.

با این حال ، برای ثبت اطلاعات در زنجیره بلوک نیاز به تأیید چندین دستگاه مانند رایانه در شبکه است. در این محیط چالش برانگیز ، باید یک مشکل اساسی را حل کنید تا پول دیجیتال کار کند:

 


همه گره ها باید در مورد یک تاریخ واحد از معاملات به توافق برسند. بدون اتفاق نظر در مورد اینکه چه کسی مالک چه چیزی است ، شبکه بی ارزش خواهد بود.

 

سازوکار اجماع در بلاکچین به شبکه اجازه می دهد تا روی یک نسخه واحد از اطلاعات به توافق برسند. وقتی یک شرکت کننده در شبکه یک تراکنش ایجاد می کند ، تراکنش به کل شبکه پخش می شود.

هر گره تراکنش را ثبت می کند و آن را به نسخه دفتر خود اضافه می کند. نسخه های مختلفی که توسط گره های مختلف نگهداری می شوند کمی متفاوت به نظر می رسند. اگر در ایالات متحده هستید و تراکنشی را پخش می کنید ، گره هایی که به شما نزدیک هستند زودتر از گره مستقر در آسیا آن را دریافت می کنند.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت فکت کوینز مراجعه نمایید.


خطراتی که شبکه بیت کوین را تهدید میکند( قسمت سوم)

 

 

در ادامه مقاله قبلی در باب حملات احتمالی مهاجم ها به شبکه بیت کوین، در این مقاله به بررسی 2 حمله دیگر میپردازیم.

 

مهاجم میتواند از طریق تجزیه و تحلیل تراکم شبکه هویت شرکت کنندگان معامله را مشخص کند.

تراکنش های بیت کوین توسط فرستنده ها در اینترنت منتشر میشوند. اگر مهاجم قادر باشد تراکم شبکه را ببیند. و مبداء و مقصد تراکنش را مشخص کند ، پس بیت کوین اصلاً مناسب تبدیل شدن به پول نیست.

 

قابلیت های امنیتی

  • در هر تراکنش آدرسهای گیرنده بیت کوین به صورت تصادفی تولید میشوند، و به هویت اشخاص مرتبط نمیباشند.
  • بیت کوین پروژه متن بازی است که تعداد شرکت کنندگان و متخصصینش هر روز رو به افزایش است. اصلاً بعید نیست که به زودی قابلیت های امنیتی دیگری به آدرس ها اضافه شود.
  • تراکنش های بیت کوین میتوانند از شبکه های بی نام و نشانی مانند هات اسپات های مجانی داخل کافی شاپ ها ارسال شوند. البته این مسئله هنوز هم از مضرات این شبکه است و میتواند محل فرستنده را فاش کند.

 

 حملات گذشته

  • NSA تمام ترافیک اینترنت را جمع آوری و ذخیره می کند. پس منطقی است اگر فرض کنیم همه تراکنش های بیتکوین برای اینکه خوانا و قابل ارتباط به افراد باشند ، ذخیره و تحلیل میشوند.

 

https://www.theguardian.com/world/interactive/2013/jul/31/nsa-xkeyscore-program-full-presentation

 

در حال حاضر ممکن است دسترسی به این داده ها برای هزاران کارمند و پیمانکاری که برای دولت های طرفدار ایالات متحده کار می کنند محدود شود. اما این احتمال هم وجود دارد که شبکه هک شود و داده ها به طرز گسترده تری منتشر شوند.البته اگز قبلاً این اتفاق نیفتاده باشد.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت فکت کوینز مراجعه نمایید.


آشنایی با اتریوم این رایانه جهانی-قسمت اول

 

در این مقاله ضمن ارائه توضیح مختصری درباره اینترنت با اتریوم و هدفهای این شبکه آشنا میشویم. امروزه همه اطلاعات مالی ،پسوردها و اطلاعات شخصیمان بر روی کامپیوتر های افراد دیگر ذخیره میشوند. این اطلاعات ما در فضاهای ابری و سرورهای شرکت هایی مثل آمازون، فیس بوک یا گوگل موجود هستند.

مزایا و معایب اینترنت

حتی همین مقاله کوین دسک هم روی سرور کمپانی ای ذخیره شده که در ازای انجام این کار هزینه دریافت کرده است. این اقدامات مزایای زیادی دارد. چرا که این شرکت ها تیم متخصصی دارند که به بهبود امنیت ، ذخیره سازی داده ها ، کاهش هزینه ی هاست( host ) و هم چنین زمان فعالیت کامپیوتر کمک میکنند.

اما به این مزایا انتقاداتی هم وارد است. همانطور که میدانیم هکر ها و دولت بدون اطلاع شما به طور کامل به اطلاعاتتان دسترسی دارند. آنها میتوانند به راحتی اطلاعات شخصی شما را بدزدند، فاش کنند و یا حتی تغییر بدهند.

برایان بهلندرف مؤسس وب سرور Apache ، این طرح متمرکز را گناه اصلی نامیده است. افرادی مثل برایان معتقدند که اینترنت از ابتدا هم قرار بود غیر متمرکز باشد. اما به تازگی یک جنبش پراکنده با استفاده از ابزار ها ی جدیدی مثل فناوری بلاک چین در جهت دستیابی به این هدف مهم به پا خواسته اند.

اتریوم یکی از جدیدترین فناوریهایی است که به این جنبش پیوسته است. در حالی که بیت کوین قصد دارد سیستم Paypal و بانکداری آنلاین را مختل کند ، اتریوم در صدد است تا با استفاده از بلاکچین جایگزین اینترنت نسل سوم شود. اینترنت نسل سوم از قابلیت های زیادی مثل ذخیره و انتقال اطلاعات، پیگیری ابزارهای پیچیده مالی برخوردار است.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت فکت کوینز مراجعه نمایید.